Hoe werkt het?
Nadat een auto in de innamebox op een plateau geparkeerd is en de auto geaccepteerd is schuift het plateau het inwendige van de garage in, de systeemruimte. Hierbij ligt het plateau op een soort rollenbanen. De rollenbanen worden elektrisch aangedreven. Alle posities kunnen onafhankelijk van elkaar aangedreven worden. Op deze manier kunnen complexe bewegingspatronen uitgevoerd worden zodat auto’s op de snelst mogelijk manier naar buiten kunnen. Wanneer een aandrijving stoort kunnen de aandrijvingen eromheen de taak overnemen, zodat het systeem blijft functioneren.
Puzzleparkeersystemen onderscheiden zich van andere volautomatische parkeersysteem door hun hoge compactheid en de mate waarin ze flexibel in ruimten inpasbaar zijn. Op de afbeeldingen zijn enkele layouts weergegeven maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Doordat meerdere bewegingen gemaakt moeten worden om een auto naar buiten te bewegen is het in verband met wachttijden verstandig om niet meer dat 50 parkeerplaatsen achter één innamebox te ontwerpen.
Puzzleparkeersystemen worden in de praktijk vaak ondergronds toegepast. De compactheid zorgt besparing op de bouwkosten van de parkeerkelder.
Hieronder staan enkele conceptuele layouts welke mogelijk zijn met een puzzleparkeersysteem.




